DROGOWNICTWO 6/2022
SPIS TREŚCI
Bartosz Budziński,
Paweł Mieczkowski: Mieszanki mineralno-asfaltowe stosowane
w drogowych nawierzchniach mostowych – przegląd 167
Adrian
Ciołczyk, Konrad Walotek, Joanna Bzówka: Możliwości wykorzystania
cyfrowej korelacji obrazu do badań w budownictwie drogowym ............................................................. 173
Mateusz
SZARATA, Mariola NYCZ, Kamil KOWALSKI: Identyfikacja zachowań
kierujących na czasowo wydzielanych pasach autobusowych ........................................................................................................... 179
Mateusz
Rajchel, Tomasz Siwowski, Antoni Szydło: Projektowanie nawierzchni betonowej
na obiektach mostowych .......... 185
Z
HISTORII DROGOWNICTWA – Janusz Rymsza: Zawalenie się wiaduktu
Polcevera – tragedia, której można było uniknąć .......... 197
CONTENTS
Bartosz Budziński, Paweł Mieczkowski: Overview of the asphalt mixtures used in
road bridge ........................................ 167
Adrian Ciołczyk, Konrad Walotek, Joanna
Bzówka: Possibilities
of using digital image correlation for the tests in road engineering 173
Mateusz SZARATA, Mariola NYCZ, Kamil
KOWALSKI: Identification
of drivers behaviors on Peak-Only bus lanes ................. 179
Mateusz Rajchel, Tomasz Siwowski, Antoni
Szydło: The design
of concrete pavement on road bridges ........................ 185
ROAD ENGINEERING HISTORY – Janusz Rymsza: The collapse of the Polcevera
Viaduct – an avoidable tragedy ........................... 197
DROGOWNICTWO 6/2022
STRESZCZENIA
Bartosz Budziński,
Paweł Mieczkowski: Mieszanki mineralno-asfaltowe stosowane
w drogowych nawierzchniach mostowych – przegląd. „Drogownictwo”, rok
LXXVII, nr 6, 2022, s. 167–172
W artykule dokonano przeglądu rozwiązań materiałowych
stosowanych w nawierzchniach asfaltowych na obiektach mostowych. Skupiono
się głównie na warstwie ochronnej i typowym materiale, jaki jest tam
stosowany, tj. asfalcie lanym. Przedstawiono zalety, jak i wady asfaltu
lanego, mając na uwadze aspekty technologiczne, trwałościowe oraz ekologiczne.
Zaprezentowano również rozwiązanie alternatywne w postaci mieszanki
mastyksowo-grysowej o zwiększonej zawartości mastyksu SMA-MA,
przedstawiając podstawowe cechy, wymagania oraz przykłady zastosowania.
Słowa kluczowe: nawierzchnia mostowa, warstwa
ochronna, asfalt lany.
Edytor: Paweł Mieczkowski
Adrian Ciołczyk,
Konrad Walotek, Joanna Bzówka: Możliwości wykorzystania cyfrowej
korelacji obrazu do badań w budownictwie drogowym. „Drogownictwo”, rok
LXXVII, nr 6, 2022, s. 173–178
W artykule zaprezentowano przegląd możliwości badawczych
w budownictwie drogowym z wykorzystaniem metody cyfrowej korelacji
obrazu (DIC). Przedstawiono możliwości przeprowadzania badań laboratoryjnych na
próbkach materiałów drogowych, jak i badania polowe na wykonanych
nawierzchniach drogowych. Opisano możliwość badania nawierzchni asfaltowych,
jak również nawierzchni z płyt granitowych/betonowych.
Słowa kluczowe: badania laboratoryjne, badania
polowe, cyfrowa korelacja obrazu DIC, system pomiarowy Aramis 3D.
Edytor: Joanna Bzówka
Mateusz SZARATA,
Mariola NYCZ, Kamil KOWALSKI: Identyfikacja zachowań kierujących na
czasowo wydzielanych pasach autobusowych. „Drogownictwo”, rok LXXVII,
nr 6, 2022, s. 179–184
Uzyskanie sprawnie funkcjonującego transportu zbiorowego
wymaga nieustannych działań ze strony władz miejskich. Wydzielone pasy
autobusowe uznawane są za jeden z najefektywniejszych sposobów
usprawniania transportu autobusowego. Form funkcjonowania pasów autobusowych
jest bardzo dużo, a niewłaściwie przyjęte rozwiązanie może negatywnie
wpłynąć na potencjalne korzyści. W artykule przedstawiono metodykę sprawdzania
i oceny efektywności wydzielonych pasów autobusowych działających czasowo.
Na przykładzie wybranego odcinka w Rzeszowie oceniona została organizacja
ruchu oraz nieprawidłowe zachowania kierujących na pasach autobusowych.
Słowa kluczowe: zachowania kierujących,
ekskluzywne buspasy, inżynieria ruchu.
Edytor: Mariusz Kieć
Mateusz Rajchel,
Tomasz Siwowski, Antoni Szydło: Projektowanie nawierzchni betonowej
na obiektach mostowych. „Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 6, 2022,
s. 185–195
Coraz więcej dróg w Polsce ma nawierzchnię betonową.
Jednakże ze względu na brak krajowych technologii na mostach położonych
w ciągu tych dróg jest nadal układana nawierzchnia bitumiczna. Powoduje to
określone komplikacje technologiczne i eksploatacyjne. W artykule
przedstawiono procedurę projektowania nawierzchni betonowej na typowym obiekcie
mostowym w celu ułatwienia stosowania tej nowej technologii na polskich
mostach.
Słowa kluczowe: nawierzchnia betonowa, obiekt
mostowy, projektowanie, nośność doraźna, trwałość zmęczeniowa.
Edytor: Tomasz Siwowski
Z HISTORII
DROGOWNICTWA – Janusz Rymsza: Zawalenie się wiaduktu Polcevera –
tragedia, której można było uniknąć. „Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 6,
2022, s. 197–200, III okł.
Dramatyczne zawalenie się wiaduktu Polcevera w 2018
r. w Genui, włoskim mieście portowym, miało wszelkie znamiona
nieszczęśliwego zdarzenia, ale dla wprawnego oka było nieuniknione. Dwadzieścia
pięć lat przed katastrofą profesor Janusz Rymsza, specjalista w dziedzinie
projektowania mostów i badań terenowych w Instytucie Badawczym Dróg
i Mostów w Polsce, ostrzegał włoskich inżynierów, że konstrukcja
wiaduktu ma wady. Jego prosty pomysł na wzmocnienie konstrukcji został
odrzucony, ponieważ popsułby estetykę nietypowego wiaduktu. Katastrofa była już
tylko kwestią czasu.
Słowa kluczowe: most Morandiego; wiadukt Polcevera
w Genui; katastrofa mostu.
Edytor: Tomasz Siwowski
ABSTRACTS
Bartosz Budziński, Paweł Mieczkowski: Overview of the asphalt
mixtures used in road bridge. “Drogownictwo”, vol. LXXVII, No. 6,
2022, pp. 167–172
In the
article the overview of material technology solutions in asphalt surface on
bridge structures has been presented. The main focus is on the protective layer
and the typical material that is applied there, i.e. mastic asphalt. The
advantages and disadvantages of mastic asphalt are presented in order to
maintain the technical aspects, durability as well as the ecological aspects.
An alternative solution in the form of a mastic and grit mixture with an
increased content of SMA-MA mastic was also presented taking into account the
features, requirements and examples of use.
Keywords: bridge pavement, protective layer,
mastic asphalt.
Edytor:
Paweł Mieczkowski
Adrian Ciołczyk, Konrad Walotek, Joanna Bzówka: Possibilities of using digital
image correlation for the tests in road engineering. “Drogownictwo”, vol.
LXXVII, No. 6, 2022, pp. 173–178
The
paper presents an overview of the possibilities using the digital image
correlation (DIC) method in road engineering. The possibilities of conducting
laboratory tests for road materials samples as well as field tests performed on
road surfaces are presented. The possibilities of testing asphalt surfaces and
the surfaces made of granite or concrete slabs are also described.
Keywords:
laboratory tests,
field tests, Digital Image Correlation DIC, ARAMIS 3D system.
Edytor:
Joanna Bzówka
Mateusz SZARATA, Mariola NYCZ, Kamil KOWALSKI: Identification of drivers behaviors
on Peak-Only bus lanes. “Drogownictwo”, vol. LXXVII, No. 6, 2022, pp. 179–184
Many
city actions are focused to provide better public transportation networks. In
bus public transport, this can be achieved by the implementation of bus
priority, especially by exclusive bus lanes which are well-known for high
efficiently. In this paper, the authors propose a methodology to check and
evaluate the effectiveness of bus lanes operating at peak times. The survey was
conducted in the city of Rzeszow (Poland). Many incorrect behaviors of drivers
were observed during the research. Our research shows that more than three in
five drivers have accidentally driven in a bus lane. In the paper, factors
reducing the effectiveness of the adopted solution have been identified and
discussed.
Key
words: drivers
behaviors, exclusive bus lanes, traffic engineering.
Edytor:
Mariusz Kieć
Mateusz Rajchel, Tomasz Siwowski, Antoni Szydło: The design of concrete pavement on
road bridges. “Drogownictwo”,
vol. LXXVII, No. 6, 2022, pp. 185–195
More and
more roads in Poland have a concrete pavement. However, due to the lack of
national technologies, bituminous pavement is still being laid on the bridges
located along these roads. This causes certain technological and operational
complications. The article presents the design procedure of concrete pavement
on a typical road bridge to facilitate the application of this new
technology on the Polish bridges.
Keywords:
concrete pavement,
road bridge, design, ultimate limit state, fatigue resistance.
Edytor:
Tomasz Siwowski
ROAD ENGINEERING HISTORY – Janusz Rymsza: The collapse of the Polcevera
Viaduct – an avoidable tragedy. “Drogownictwo”, vol. LXXVII, No. 6, 2022, pp. 197–200, III cvr
The
dramatic collapse of the Polcevera Viaduct, in the Italian port city of Genoa
in 2018, had all the hallmarks of unfortunate tragedy, but to the trained eye
it was inevitable. Twenty-five years before the disaster, Professor Janusz
Rymsza, a specialist in bridge design and field testing at Poland’s Road
and Bridge Research Institute, warned Italian engineers that the design
harboured inherent weaknesses. His simple solution for strengthening the
structure was rejected because it would have spoilt the aesthetics of the
landmark viaduct. After that, it was only a matter of time.
Keywords:
Morandi bridge;
Polcevera Viaduct in Genoa; bridge collapse.
Edytor: Tomasz Siwowski