STRESZCZENIA
JERZY KUKIEŁKA: Procedury i realizacja
dróg ekspresowych w Polsce. „Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 11–12,
2022, s. 384–388
W pracy przeprowadzono podsumowanie doświadczeń
z realizacji planowanej sieci dróg krajowych w Polsce. Opisano
procedury planowania dróg ekspresowych i autostrad przyjęte
w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju oraz ich wpływ na
środowisko i krajobraz. Dokonano przeglądu literatury dotyczącej problemów
zaobserwowanych przez jednostki administracji drogowej realizujące zaplanowane
zadania związane z budową dróg ekspresowych. Opisano zagadnienia związane
z możliwością wykorzystania recyklingu istniejących nawierzchni przy
budowie dróg ekspresowych.
Słowa kluczowe: planowanie; projektowanie; realizacja;
drogi ekspresowe.
Edytor: Janusz Bohatkiewicz
z prasy
zagranicznej – Sven Gohl: Cyfryzacja przy wykonywaniu nawierzchni
asfaltowych – praktyczne doświadczenia z Badenii-Wirtembergii.
Część 2 (oprac.: Marek Danowski, Wiktor Murawski). „Drogownictwo”, rok
LXXVII, nr 11–12, 2022, s. 389–396
Od 2018 w Badenii-Wirtembergii w fazie doświadczalnej są
nowe przepisy dotyczące wykonania nawierzchni asfaltowych o podwyższonym
standardzie jakościowym. Podwyższone wymagania wpływają zarówno na planowanie,
jak również wykonanie robót nawierzchniowych. W październiku 2018 r.
Ministerstwo Transportu Badenii-Wirtembergii opublikowało standardy wykonania
nawierzchni w formie instrukcji zatytułowanej „Jakość przy budowie nawierzchni
asfaltowych na terenie Badenii-Wirtembergii 4.0 – QSBW 4.0” [1]. Instrukcja
zawiera wzory opisów zamówień na roboty nawierzchniowe oraz wykazy robót.
W części 1 artykułu przedstawiono historię opracowania
instrukcji QSBW 4.0 oraz treści dotyczące dynamicznego sterowania dostawami
oraz wymagania dotyczące przygotowania (frezowania) podłoża. Część 2 artykułu
poświęcona jest wbudowywaniu nowych warstw asfaltowych oraz powiązanej z tym
zagadnieniem rozszerzonej kontroli jakości robót.
Słowa kluczowe: cyfryzacja, nawierzchnie
asfaltowe.
Edytor: P. Mieczkowski
Mateusz Marciniuk,
Krzysztof Śledziewski: Koncepcja budowy mostu przez rzekę Bystrzycę
w Lublinie – kompendium analiz wykonanych w ramach pracy dyplomowej.
„Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 11–12, 2022, s. 397–404
W stale rozwijających się miastach konieczne staje się
poszukiwanie nowych ciągów komunikacyjnych, mających na celu zaspokojenie
potrzeb mieszkańców miasta. Na przykładzie mostu na rzece Bystrzycy
w Lublinie przeanalizowano historię wcześniejszych obiektów, a także
możliwości budowy nowego obiektu mostowego. Do analizy przyjęto założenia
i wykorzystano program Midas Civil 2020. Pozwoliło to na opracowanie
koncepcji budowy mostu. Po czym rozważaniu poddano walory estetyczne obiektu,
gdyż ma to bezpośredni wpływ na postrzeganie mostu i jego otoczenia.
Wnioski przedstawiają zarówno wady, jak i zalety przyjętych rozwiązań.
Słowa kluczowe: ul. Azaliowa, most zespolony, most
łukowy, analiza statyczna, Midas Civil.
Edytor: K. Żółtowski
Michalina
Kołodziejczak, Anna Olma: Analiza ruchu drogowego wraz z koncepcją
przebudowy skrzyżowania drogi DK78 z łącznicą węzła Zabrze Północ w Zabrzu.
„Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 11–12, 2022, s. 405–410
W artykule przedstawiono wyniki obliczeń przepustowości
i oceny warunków ruchu istniejącego i projektowanego ronda węzła
„Zabrze Północ” w Zabrzu. Porównano je do wyników symulacji ruchu
w programie PTC VIISSIM oraz zaobserwowanych i określonych
z pomiarów warunków ruchu. Przedstawiono koncepcję przebudowy ronda
zapewniającą większą przepustowość skrzyżowania i korzystniejsze warunki
ruchu.
Słowa kluczowe: geometria skrzyżowania, rondo
turbinowe, przepustowość, ocena warunków ruchu.
Edytor: M. Kieć
Mateusz Kałuża,
Mirosław Kotasiński, Joanna Bzówka, Paweł Dronszczyk: Wpływ siatki
z włókna szklanego na zależności pomiędzy wybranymi wskaźnikami czaszy
ugięć a modułami warstw konstrukcji z obliczeń odwrotnych.
„Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 11–12, 2022, s. 411–417
Przedmiotem opracowania jest analiza zależności pomiędzy
wartościami wskaźników krzywizny czaszy ugięć warstw nawierzchni drogowej,
określonej ugięciomierzem FWD, a modułami uzyskanymi z obliczeń
odwrotnych. Badano wpływ siatki z włókna szklanego, zabudowanej
w spodzie warstw z betonu asfaltowego, na te zależności. Zestawiono
wyniki pomiaru z 2019 roku oraz kontrolnego z 2021 roku. Z uwagi
na stosunkowo małą liczbę punktów pomiarowych oraz specyfikę porównywanych
danych, zaobserwowane zależności należy traktować jako wstępne.
Słowa kluczowe: siatka z włókna szklanego,
wskaźniki krzywizny, czasza ugięć, ugięciomierz FWD, obliczenia odwrotne.
Edytor: M. Sarnowski
z historii
drogownictwa – Wiesław pomykała: Mosty Lubelszczyzny w Dolinie Wieprza. „Drogownictwo”, rok LXXVII,
nr 11–12, 2022, s. 418–423
Rzeka Wieprz jest jedną z największych rzek we wschodniej
Polsce. Niepowtarzalny krajobraz Doliny Wieprza tworzą nieregularne meandrujące
koryta otoczone drzewami i zaroślami. Rzeka jest jedną
z najważniejszych korytarzy ekologicznych w regionie, tworząc liczne
siedliska dla wielu roślin i zwierząt. Od najdawniejszych czasów na Wieprzu
i jego dopływach budowane były mosty drogowe. Ponieważ były to mosty o
konstrukcji drewnianej, tymczasowej, praktycznie wszystkie zostały częściowo
lub całkowicie zniszczone w czasie obu wojen światowych, lecz po II Wojnie
Światowej większość z nich została odbudowana. W artykule autor przedstawia
historię tych mostów i ich stan obecny.
Słowa kluczowe: Dolina Wieprza, mosty drogowe,
historia.
Edytor: T. Siwowski
Piotr Jaskuła,
Łukasz Mejłun, Cezary Szydłowski, Marcin Stienss: Wpływ zastosowania
zbrojenia warstw asfaltowych geosyntetykami na nośność remontowanej nawierzchni
drogowej – cz. 1. „Drogownictwo”, rok LXXVII, nr 11–12, 2022,
s. 426–436
Artykuł prezentuje efekty rozpoczętego i trwającego
programu badawczego, którego celem jest poszukiwanie trwałego
i skutecznego rozwiązania wzmocnienia nawierzchni lub remontu nawierzchni,
jakim jest zbrojenie nawierzchni drogowych w warstwach asfaltowych
geosiatkami z włókien szklanych, szklano-węglowych i węglowych wstępnie
przesączonych asfaltem. Siatki te zostały wykorzystane jako zbrojenie warstw
asfaltowych na fragmencie remontowanej nawierzchni asfaltowej drogi krajowej nr
55. W ramach realizacji pierwszego etapu prac przeprowadzono badania
przygotowawcze, badania terenowe nośności i równości przed i po
wykonaniu remontu oraz laboratoryjne badanie sczepności międzywarstwowej.
Badania pokazały, że przeprowadzony remont przyniósł zamierzony skutek,
a największe korzyści uzyskano w przypadku wbudowania siatki szklanej
i siatki węglowej.
Słowa kluczowe: zbrojenie, remont nawierzchni
asfaltowych, geosiatki, wzmocnienie, nośność, sczepność międzywarstwowa.
Edytor: P. Mieczkowski
ABSTRACTS
JERZY
KUKIEŁKA: Procedures and realization of expressways in Poland. “Drogownictwo”,
vol. LXXVII, No. 11–12, 2022, pp. 384–388
The
paper summarizes the experiences in the implementation of the planned network
of national roads in Poland. The procedures for planning expressways and
highways adopted in the National Spatial Development Concept and their impact
on the environment and landscape are described. A literature review was carried
out on the problems observed by road administration units realizing planned
tasks related to the construction of expressways. The issues related to the
possibility of recycling existing roads in the construction of expressways were
described.
Keywords: planning; designing; realization;
express roads.
Edytor:
Janusz Bohatkiewicz
from foreign press – Sven Gohl: Digitalisation in asphalt pavements
construction – practical experience from Baden-Württemberg. Part
2 (by: Marek Danowski, Wiktor Murawski). “Drogownictwo”,
vol. LXXVII, No. 11–12, 2022, pp. 389–396
Since
2018, new regulations for the implementation of asphalt surfaces with a higher
quality standard have been in the experimental phase in Baden-Württemberg.
Increased requirements affect both the planning and execution of paving works.
In October 2018, the Ministry of Transport of Baden-Württemberg published the
standards of surface execution in the form of a manual entitled “Quality in the
construction of asphalt surfaces in Baden-Württemberg 4.0 – QSBW 4.0”. The
manual contains the description of contract model for surface works and lists
of works. Part 1 of the article presented the history of the development of the
QSBW 4.0 instruction and the content on dynamic supply control and requirements
for the preparation (milling) of the substrate. Part 2 of the article is
devoted to the incorporation of new asphalt layers and the related extended
quality control of works.
Keywords: digitalisation, pavements
construction.
Edytor:
P. Mieczkowski
Mateusz Marciniuk, Krzysztof Śledziewski: Concept for the construction of
a bridge over the river Bystrzyca in Lublin – a compendium of
analyses performed as part of the thesis. “Drogownictwo”, vol. LXXVII,
No. 11–12, 2022, pp. 397–404
In
constantly developing cities, it is becoming necessary to look for new
transportation routes to meet the needs of city residents. Using the example of
the bridge over the river Bystrzyca in Lublin, the history of previous
structures was analyzed, as well as the possibility of building a new
bridge structure. For the analysis, assumptions were made and the Midas Civil
2020 program was used. This allowed the development of a concept for the
construction of the bridge. Afterwards, the aesthetic qualities of the
structure were considered, as they have a direct impact on the perception
of the bridge and its surroundings. The conclusions present both advantages and
disadvantages of the adopted solutions.
Keywords: Azaliowa Street, composite bridge,
arch bridge, static analysis, Midas Civil.
Edytor:
K. Żółtowski
Michalina Kołodziejczak, Anna Olma: Traffic analysis with the
concept of reconstruction of the intersection of DK78 road with the connector
of Zabrze Północ. “Drogownictwo”, vol. LXXVII, No. 11–12, 2022,
pp. 405–410
The
article presents the results of capacity calculations and the assessment of
traffic conditions for the existing and planned roundabout at the Zabrze Północ
junction in Zabrze. They were compared to results of the traffic simulation in
the PTC VISSIM program and the observed and determined traffic conditions
measurements. The concept of reconstruction of the roundabout was presented,
ensuring great er capa city of the intersection and more favorable traffic
conditions.
Keywords: intersection geometry, turbine
roundabout, capacity, assessment od traffic conditions.
Edytor:
M. Kieć
Mateusz Kałuża, Mirosław Kotasiński, Joanna Bzówka,
Paweł Dronszczyk: Glass
fiber mesh influence on the relationship between chosen deflection basin
parameters and back calculated pavement layers moduli. “Drogownictwo”, vol. LXXVII,
No. 11–12, 2022, pp. 411–417
The main
subject of this paper is to analyse the corelation between values of deflection
basin parameters and back calculated layers moduli. The influence of
glass-fiber mesh, located under asphalt layers, was investigated. The FWD
measures were used to determine the bowl of deflection indicators and to back
calculate the layers moduli. The results of the primary measure from 2019 were
compared with an additional control measure from 2021. Because of relatively
small number of measure points, presented analyses and observations should be
considered as preliminary.
Keywords:
deflection basin
parameters, FWD, glass fiber mesh, back-calculation analysis.
Edytor:
M. Sarnowski
ROAD ENGINEERING HISTORY – Wiesław pomykała: Bridges of the Lublin region in
the Wieprz Valley. “Drogownictwo”, vol. LXXVII, No. 11–12, 2022,
pp. 418–423
The
Wieprz River is one of the largest rivers in eastern Poland. The unique
landscape of the Wieprz Valley is created by irregular meandering riverbeds
surrounded by trees and thickets. The river is one of the most important
ecological corridors in the region, creating numerous habitats for many plants
and animals. Since ancient times, road bridges have been built on the Wieprz
and its tributaries. Because they were wooden temporary bridges, virtually all
of them were partially or completely destroyed during both World Wars, but
after World War II most of them were rebuilt. In the article, the author
presents the history of these bridges and their current technical state.
Słowa kluczowe: Wieprz Valley, road bridges,
history.
Edytor:
T. Siwowski
Piotr Jaskuła, Łukasz Mejłun, Cezary Szydłowski,
Marcin Stienss: Influence
of geosynthetic reinforcement of asphalt layers on the bearing capacity of the
repaired pavement – part 1. “Drogownictwo”,
vol. LXXVII, No. 11–12, 2022, pp. 426–436
The
article presents the effects of the initiated and ongoing research program,
where the aim is to search for a durable and effective solution for
reinforcement or repair the pavement, where asphalt layers are reinforced with
several types of geogrids (glass, glass-carbon, carbon) precoated with bitumen.
These geogrids were used as reinforcement on a section of national road
no. 55 during repair works. First stage of the research program consisted of
preparatory tests that included field tests of load bearing capacity of the
pavement, evenness before and after the repair and laboratory tests of
interlayer bonding. The research showed that the renovation that was carried
out brought the intended effect and the greatest benefits were obtained in the
case of using glass grid and carbon grid.
Keywords: reinforcement, repair of asphalt
pavements, geogrids, bearing load capacity, interlayer bond.
Edytor: P. Mieczkowski