Data publikacji: 2024-04-17 13:58:00
DROGOWNICTWO 5-6-7/2023
SPIS TREŚCI
Ewa Michalak: 40
lat działalności Katedry Dróg i Mostów na Politechnice Rzeszowskiej 4
Mateusz SZARATA:
Realizacja kompleksowych badań ruchu w Rzeszowie 14
Lesław Bichajło: Dystrybucja
uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia ........................................................................................................... 21
Krzysztof Kołodziej: Wpływ
lepkości zerowego ścinania asfaltu z dodatkiem asfaltu naturalnego
Trinidad Epuré oraz składu mastyksu na odporność na odkształcenia trwałe
mieszanki asfaltu lanego ........................................................................................................... 31
Agnieszka Wiater: Zastosowanie
prętów kompozytowych GFRP w polskim mostownictwie ........................................................................................................... 36
Bartosz Piątek: Monitoring
światłowodowy DFOS w konstrukcjach kablobetonowych ........................................................................................................... 43
Maciej KULPA: Weryfikacja
systemu monitoringu konstrukcji kompozytowych wykorzystującego czujniki
światłowodowe DFOS ......................................... 54
Mateusz Rajchel: Badania
eksperymentalne wycofanych z eksploatacji łopat turbin wiatrowych
przeznaczonych do budowy obiektów mostowych .................. 60
Krzysztof Trojnar: Doświadczenia
projektowo-wykonawcze stabilizacji osuwiska z użyciem kolumn DSM ........................................................ 66
LUCJAN JANAS: Akredytowane Laboratorium Badań Konstrukcji
na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki
Rzeszowskiej ............... 72
Lesław Bichajło:
Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego „LUD 2023” 78
Z życia PIARC
nr 7 (opr. Aleksandra Skorupska) ..................... 83
Sprawozdanie z XIX Krajowej Konferencji Mechaniki Gruntów
i Inżynierii Geotechnicznej oraz VIII Ogólnopolskiej Konferencji Młodych
Geotechników (opr. Joanna
Bzówka) 85
CONTENTS
Ewa Michalak: 40 years of activity of the
Department of Roads and Bridges at the Rzeszów University of Technology .................................................. 4
Mateusz SZARATA: Implementation of Traffic
Surveys in Rzeszów ... 14
Lesław Bichajło: Distribution of drivers visual
attention on road elements and its equipment ........................................................................................................... 21
Krzysztof Kołodziej: The Influence of Zero Shear
Viscosity of TLA – Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent
Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture ........................................................................................................... 31
Agnieszka Wiater: GFRP Composite Rebar application in
Polish bridge structures ........................................................................................................... 36
Bartosz Piątek: DFOS fiber optic monitoring in
post-tensioned structures 43
Maciej KULPA: Verification of composite structure
monitoring system based on DFOS sensors ........................................................................................................... 54
Mateusz Rajchel: Experimental investigation of
decommissioned wind turbine blades for use in bridge construction ................................................. 60
Krzysztof Trojnar: Experiences in stabilization of the
landslide using DSM columns ........................................................................................................... 66
LUCJAN JANAS: Accredited Structure Test
Laboratory at the Faculty of Civil and Environmental Engineering and
Architecture of the Rzeszów University of Technology 72
Lesław Bichajło: Flying Road University workshop
“LUD 2023” .... 78
STRESZCZENIA
Mateusz SZARATA: Realizacja
kompleksowych badań ruchu w Rzeszowie. Drogownictwo”, rok LXXVIII,
nr 5–7, 2023, s. 14–20
Kompleksowe Badania Ruchu (KBR) mają na celu zebranie
danych o zachowaniach komunikacyjnych mieszkańców danego obszaru. Badania
obejmują ankiety, pomiary natężenia ruchu drogowego i transportu
publicznego oraz analizę danych przestrzennych. Informacje zebrane podczas KBR
są wykorzystywane do planowania i rozwoju transportu, a także do poprawy
jakości życia mieszkańców. Przedmiotem realizowanych prac przez zespół Katedry
Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej było wykonanie pracy badawczej, na
terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, związane z określeniem
zachowań transportowych mieszkańców. Zebrane informacje zostały wykorzystane
m.in. do opracowania regionalnego symulacyjnego modelu transportowego.
Słowa kluczowe: Kompleksowe Badania Ruchu, Badania
zachowań transportowych, model transportowy.
Edytor: Mariusz Kieć
Lesław Bichajło: Dystrybucja
uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia. Drogownictwo”,
rok LXXVIII, nr 5–7, 2023, s. 21–30
W artykule opisano wyniki badań okulograficznych
kierowców w aspekcie percepcji przestrzeni drogi. Badania wykonano
w warunkach rzeczywistych, analizując parametry postrzegania wzrokowego
grupy 30 kierowców. Podano klasyfikację kluczowych dla orientacji kierowcy
elementów drogi i jej wyposażenia, stanowiących podstawę oceny sytuacji
drogowej i bieżącej aktualizacji realizowanego modelu jazdy.
Słowa kluczowe: percepcja wzrokowa drogi, fiksacje
wzroku, okulografia, oznakowanie drogi.
Edytor: Janusz Bohatkiewicz
Krzysztof
Kołodziej: Wpływ lepkości zerowego ścinania asfaltu z dodatkiem
asfaltu naturalnego Trinidad Epuré oraz składu mastyksu na odporność na
odkształcenia trwałe mieszanki asfaltu lanego. Drogownictwo”, rok LXXVIII,
nr 5–7, 2023, s. 31–35
Asfalt lany (MA) jest w ostatnich latach szczególnie
popularny na nawierzchnie mostowe ze względu na wiele zalet, takich jak łatwa
aplikacja, dobre właściwości hydroizolacyjne i wysoka trwałość. Wadą
asfaltu lanego w porównaniu z innymi mieszankami
mineralno-asfaltowymi jest jednak mniejsza odporność na odkształcenia trwałe.
Asfalt naturalny Trinidad Epuré (TE) jest często stosowany w celu poprawy
odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego. Praktyczne doświadczenia
pokazują, że w przypadku niedostatecznego uwzględnienia projektu
nawierzchni MA i doboru materiałów mogą skutkować poważnymi uszkodzeniami.
Dlatego też w niniejszej pracy oceniono wpływ dwóch parametrów: lepkości
zerowego ścinania (ZSV) lepiszcza z dodatkiem asfaltu naturalnego TE oraz
składu mastyksu określonego stosunkiem wypełniacz/lepiszcze na odporność na
odkształcenia trwałe mieszanki MA. Podstawowym celem określenia ZSV lepiszcza z dodatkiem
asfaltu naturalnego TE była ocena wpływu tego parametru na odporność na
deformacje trwałe. Odporność mieszanek MA na deformacje trwałe (koleinowanie)
oceniono na podstawie badania penetracji statycznej i dynamicznej.
Słowa kluczowe: asfalt lany, asfalt modyfikowany
dodatkiem TE, lepkość zerowego ścinania, stosunek wypełniacz/lepiszcze,
deformacje trwałe, penetracja statyczna, penetracja dynamiczna.
Edytor: Paweł Mieczkowski
Agnieszka Wiater: Zastosowanie
prętów kompozytowych GFRP w polskim mostownictwie. Drogownictwo”, rok
LXXVIII, nr 5–7, 2023, s. 36–42
W artykule przedstawiono przegląd zastosowań prętów
kompozytowych w obiektach mostowych w Polsce. Pierwszym takim
zastosowaniem była budowa mostu w Błażowej w 2015 roku. Kolejnymi
obiektami była kładka pieszo-rowerowa w Nowym Sączu oraz kładki piesze
w Toruniu. Przedstawiono również zarys laboratoryjnych badań betonowych
elementów ze zbrojeniem niemetalicznym prowadzonych przez Katedrę Dróg
i Mostów Politechniki Rzeszowskiej.
Słowa kluczowe: kompozyty FRP, zbrojenie
kompozytowe, obiekt mostowy, pręty GFRP.
Edytor: Tomasz Siwowski
Bartosz Piątek: Monitoring
światłowodowy DFOS w konstrukcjach kablobetonowych. Drogownictwo”, rok
LXXVIII, nr 5–7, 2023, s. 43–53
Obiekty mostowe wykonane w technologii kablobetonu
to obecnie jeden z najpowszechniej stosowanych rodzajów konstrukcji przy
realizacji nowych szlaków komunikacji drogowej. Pomimo wieloletnich doświadczeń
w ich wykonywaniu wciąż niejednokrotnie pojawiają się problemy związane
z ich uszkodzeniami spowodowanymi głównie korozją cięgien sprężających.
W referacie przedstawiono wyniki badań nad zastosowaniem monitoringu
z użyciem czujników światłowodowych DFOS do wykrywania uszkodzeń
w elementach kablobetonowych. Wbudowanie czujników na etapie wytwarzania
elementów pozwala na uzyskanie wielu cennych informacji na temat ich pracy we
wszystkich fazach budowy i eksploatacji.
Słowa kluczowe: kablobeton, mosty sprężone,
monitoring, czujniki światłowodowe DFOS.
Edytor: Krzysztof Żółtowski
Maciej KULPA: Weryfikacja
systemu monitoringu konstrukcji kompozytowych wykorzystującego czujniki
światłowodowe DFOS. Drogownictwo”, rok LXXVIII, nr 5–7, 2023,
s. 54–59
W artykule przedstawiono eksperymentalną weryfikację
koncepcji systemu monitoringu konstrukcji kompozytowych FRP w oparciu
o rozproszone czujniki światłowodowe (DFOS). Ten rodzaj czujników
światłowodowych pozwala na geometrycznie ciągły pomiar, co skutkuje uzyskaniem
znacznie szerszego spektrum informacji o badanym elemencie niż tradycyjne
pomiary punktowe. Ponadto system DFOS został zintegrowany na etapie produkcji
z laminatami, chroniąc umieszczone w materiale włókna pomiarowe.
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań laboratoryjnych próbek
materiałowych wyposażonych w czujniki DFOS oraz przedstawiono zalety przyjętego
rozwiązania.
Słowa kluczowe: DFOS, monitoring, włókna
światłowodowe, kompozyty, pomost, most drogowy.
Edytor: Tomasz Siwowski
Mateusz Rajchel: Badania
eksperymentalne wycofanych z eksploatacji łopat turbin wiatrowych
przeznaczonych do budowy obiektów mostowych. Drogownictwo”, rok LXXVIII,
nr 5–7, 2023, s. 60–65
W artykule przedstawiono główne wyniki badań
eksperymentalnych (statycznych i zmęczeniowych) wycofanej
z eksploatacji łopaty turbiny wiatrowej typu LM 29.1 wykorzystanej do
budowy pierwszej w Polsce kładki dla pieszych o rozpiętości 16,4 m.
Badania dźwigara z łopaty turbiny wiatrowej przeprowadzono
w schemacie czteropunktowego zginania na 11-metrowym odcinku, w celu
oceny zachowania dźwigara w zakresie przenoszenia obciążeń, tj. oceny
sztywności, wytrzymałości, ogólnego bezpieczeństwa i trwałości
zmęczeniowej. Wyniki badań wykazały, że łopaty LM 29.1 nadają się do ponownego
wykorzystania jako dźwigary mostowe do kładek o średniej rozpiętości.
Słowa kluczowe: kładka, łopaty turbin wiatrowych, recykling,
kompozyty FRP, przegląd.
Edytor: Krzysztof Żółtowski
Krzysztof Trojnar:
Doświadczenia projektowo-wykonawcze stabilizacji osuwiska
z użyciem kolumn DSM. Drogownictwo”, rok LXXVIII, nr 5–7, 2023,
s. 66–71
W artykule przedstawiono doświadczenia ze stabilizacji
zbocza w trudnodostępnym terenie na wzgórzu. Zabezpieczenie stateczności
zbocza polegało na formowaniu w gruncie metodą wgłębnego mieszania
specjalnie ukształtowanych paneli. Panele miały określony kształt
i lokalizację dobieraną na podstawie danych z monitoringu
przemieszczeń i badań geotechnicznych podłoża. Rozwiązanie konstrukcyjne
paneli oparto na analizach obliczeniowych prowadzonych na modelach numerycznych
podłoża gruntowego.
Słowa kluczowe: osuwisko, wgłębne mieszanie
gruntu, pomiary inklinometryczne, analiza stateczności
Edytor: Joanna Bzówka
ABSTRACTS
Mateusz SZARATA: Implementation of Traffic Surveys in Rzeszów. “Drogownictwo”,
vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 14–20
Traffic
Surveys are designed to collect data on the traffic behavior of area residents.
The surveys include measurements of traffic volumes, measurements in public
transport and household interview survey. The survey was conducted in 16
municipalities around Rzeszów. The main objectives of these traffic surveys are
to grasp trip characteristics of residents in the study area, which enables to
provide various sources for setting up the integrated transport plan and to
offer the necessary data for transport modeling.
Keywords: Traffic surveys, household
interview survey, transportation model.
Edytor:
Mariusz Kieć
Lesław Bichajło: Distribution of drivers visual attention on
road elements and its equipment. “Drogownictwo”, vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 21–30
The
article describes the results of eye-tracking tests of drivers in the aspect of
road space perception. The tests were carried out in real conditions, analyzing
the parameters of visual perception of a group of 30 drivers. The
classification of the key elements of the road and its equipment for the
driver’s orientation, constituting the basis for the assessment of the road
situation and the current update of the implemented driving model, is given.
Keywords: road visual perception, eye fixation,
occulography, road signing, road markings.
Edytor: Janusz Bohatkiewicz
Krzysztof Kołodziej: The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA –
Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance
of Mastic Asphalt Mixture. “Drogownictwo”, vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 31–35
Mastic
asphalt (MA) has been particularly popular in recent years for bridge pavements
due to many advantages such as easy application, good waterproofing properties,
and high durability. However, the drawback of mastic asphalt in comparison to
other asphalt mixtures is its lower resistance to permanent deformation.
Trinidad Lake Asphalt (TLA) is often applied to make mastic asphalt resistant
to permanent deformation. Practical experience demonstrates that serious
failures may occur if MA pavement design and materials selection is not taken
into account sufficiently. Therefore in this study, the influence of two
parameters: zero shear viscosity (ZSV) of TLA-modified binder and mastic
composition described by the filler–binder ratio, on the permanent deformation
resistance of the MA mixture was evaluated. The primary purpose of determining
the ZSV of the TLA-modified binders was to evaluate the rutting potential of
the binders. The permanent deformation (rutting) resistance of the MA mixtures
was evaluated based on static and dynamic indentation tests.
Keywords: mastic asphalt; TLA-modified
bitumen; zero shear viscosity; filler-binder ratio; permanent deformation;
static indentation test; dynamic indentation test.
Edytor:
Paweł Mieczkowski
Agnieszka
Wiater: GFRP
Composite Rebar application in Polish bridge structures. “Drogownictwo”, vol. LXXVIII, No. 5–7,
2023, pp. 36–42
The
article presents an overview of the applications of composite bars in bridge
structures in Poland. The first such application was the construction of a
bridge in Błażowa in 2015. The next structures were a pedestrian and bicycle
footbridge in Nowy Sącz and footbridges in Toruń. An outline of laboratory
tests of concrete elements with non-metallic reinforcement conducted by the
Department of Roads and Bridges of the Rzeszów University of Technology was
also presented.
Keywords: FRP composite, composite reinforcement, bridge
structure, GFRP rebars.
Edytor:
Tomasz Siwowski
Bartosz Piątek: DFOS fiber optic monitoring in post-tensioned
structures. “Drogownictwo”,
vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 43–53
Bridges
made in post-tensioned concrete technology are currently one of the most
commonly used types of structures in the construction of new road communication
routes. Despite many years of experience in their implementation, there are
still problems related to their damage caused mainly by corrosion of the
prestressing tendons. The paper presents the results of research on the
application of monitoring with the use of DFOS fiber optic sensors to detect
damages in post-tensioned concrete elements. The incorporation of sensors at
the stage of manufacturing elements allows for obtaining a lot of valuable
information about their work in all phases of construction and operation.
Keywords:
post-tensioned
concrete, prestressed bridges, monitoring, DFOS fiber optic sensors.
Edytor:
Krzysztof Żółtowski
Maciej KULPA: Verification of composite structure monitoring
system based on DFOS sensors. “Drogownictwo”, vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 54–59
The
paper presents an experimental verification of the monitoring system idea for
FRP composite structures based on distributed fiber optic sensors (DFOS). These
measuring fibers allow for geometrically continuous measurement, which results
in obtaining a much wider spectrum of information about the tested element
than the traditional discret point measurements. In addition, the DFOS system
was integrated at the production stage within the panel laminates, protecting
mesuring fibers and making it durable and reliable. The article presents some results
obtained during laboratory tests of material samples equiped with DFOS sensors
and demonstrates the advantages of the adopted monitoring system.
Keywords:
DFOS, monitoring,
optic fibre, FRP composites, deck, road bridge.
Edytor:
Tomasz Siwowski
Mateusz Rajchel: Experimental investigation of decommissioned
wind turbine blades for use in bridge construction. “Drogownictwo”, vol. LXXVIII, No. 5–7,
2023, pp. 60–65
This
paper presents an experimental investigation of a decommissioned wind
turbine blade, along with a conceptual design for a footbridge using
two LM 29.1 wind blades to create a 16.4 meter span bridge. Additionally,
a four-point edgewise bending test was performed on a 11-meter
section of the wind blade to evaluate its load carrying behaviour: stiffness,
strength, global safety and fatigue life. The results of these tests revealed
that the LM 29.1 blades are suitable to be re-utilized as bridge girders for
a medium-span footbridge.
Keywords: Footbridge, wind turbine blade,
recycling, FRP composite, overview.
Edytor:
Krzysztof Żółtowski
Krzysztof Trojnar: Experiences in stabilization of the landslide
using DSM columns. “Drogownictwo”,
vol. LXXVIII, No. 5–7, 2023, pp. 66–71
The
article describes the experience of stabilization work on the Rotunda Hill
landslide. The stabilization method consisted in the construction of
soil-cement blocks, used as rigid supports. A computational analysis of
stability was carried out and the optimal method of slope protection was
applied using Deep Soil Mixing technology. The arrangement and design of the
DSM panels were adopted in accordance to the numerical analysis. After the
stabilization work was completed, the Rotunda Hill area did not change its form
and shape.
Keywords: Landslide, Deep Soil Mixing,
Inclinometer Measurements, Stability Analysis.
Edytor: Joanna Bzówka